Karaktercipő

 

A karaktercipőket többnyire a színpadi táncokhoz, versenytánchoz, valamint a néptánchoz viselik.

A hagyományos utcai viselethez képest vékonyabb a talprészük.

A maximális tartás érdekében fémlemez van a cipőbe építve, a külső anyag azonban nagyon rugalmas és könnyű.

A karaktercipőnél rendkívül fontos, hogy tökéletesen passzoljon a lábra, és ne legyen kényelmetlen sehol.

A nőknél a karcsúsított sarok könnyebb mozgást és fordulást tesz lehetővé, a latin táncoknál ugyanakkor a kiszélesedő sarkot preferálják, mert nagyobb a stabilitása.

A csúszásgátlás elengedhetetlen, arra viszont ügyelni kell, hogy milyen gumisarkú cipőt választunk, mert könnyen a padlóhoz ragadhat, ami térd sérülést eredményezhet.

 

Karaktercipő fajtái

 

A latin táncoknál a nők jó pár centis cipellőt vagy szandált viselnek.

A cipő oldalt nyitott, a lábujjaknál viszont zárt, ami pedig biztosítja a tartást, az a bokánál lévő pánt.

A szandálok általában pántosak, az ujjaknál pedig nyitottak.

A topánkák többnyire bőrből készülnek, roppant könnyűek és rugalmasak.

A talprész szintén bőr, ami tökéletes tapadást garantál mozgás közben.

A karaktercipők sokféle színben kaphatók: nagyon népszerű még mindig a fekete, de sokan testszínűt választanak a versenyekre, ami optikailag nyújtja a lábakat.

 

Vásárlás

 

Ahogyan a többi tánccipőnél, itt is igaz, hogy érdemes többféle stílust és márkát felpróbálni.

Olyat keress, ami körbeöleli a lábad, de nem túl szoros.

Ha túl szűk, könnyen hólyagok alakulhatnak ki, ha túl bő, akkor viszont egy rossz lépés következtében megsértheted magadat.

A szandálok esetében a lábujjnak olyan közel kell lennie a cipő elejéhez, amennyire ez lehetséges.

Van, aki egyenesen egy fél számmal kisebb cipőt vesz, amiben kilóg az ujja, hogy még jobban érezze a padlót, de kezdő táncosoknak ez semmiképpen nem ajánlott.

Vásárláskor válasszunk bőrtalpú karaktercipőt, ami megfelelő tapadást és mozgást biztosít.

A gumitalp könnyedén a padlóhoz ragad, ami komoly sérülésekhez vezethet.

 

Karaktercipő tisztítása

 

A napi gyakorlástól és az előadásoktól a tánccipők érthetően koszolódnak.

A sportolókhoz hasonlóan a táncosok sem kerülik el a lábizzadást.

A verejtékezés természetes folyamat, hiszen hűti a felhevült testet, az izzadságcseppek azonban a zárt cipőben baktériumok létrejöttét idézhetik elő.

Ezért minden használat után ki kell tisztítani a lábbelit a láb egészsége, és a cipő élettartamának megőrzése miatt.

Tánc után helyezzük a meleg, nedves cipőket egy hűvösebb helyiségbe, mondjuk egy garázsba, vagy fűtött verandára, ahol nem fagynak meg. Soha ne hagyd az edző táskában a cipőket.

Helyezz egy páramentesítő készüléket a cipők mellé, így a cipőből kiáramló nedvesség nem tudja életre kelteni a kellemetlen baktériumokat.

Szórj egy fél kanál lábpúdert vagy sütőport mindegyik cipőbe a szagtalanításhoz és a baktériumok eltávolításához.

Ha egyik anyag sincs kéznél, akkor néhány csepp teafaolaj is megteszi. Következő használat előtt ne felejtsd el kirázni a maradék púdert vagy sütőport.

A cipő szállításához használj hálós zsákot vagy lélegző cipőzsákot, így a cipő az úton is szellőzhet.

Szintén hasznos lehet, ha több pár cipőd van. Napi használat során váltogasd őket, és ha lehet, több napig ne húzd fel ugyanazt a párt.

Minél tovább tud szellőzni, annál kevesebb illatanyag marad belül. Minden alkalommal tiszta, száraz zoknit vagy harisnyát húzz fel a cipőhöz.

Lehetőleg pamutot viselj, és akár egy próbán belül többször is cserélj zoknit.

Ruhaszárítóban soha nem szabad szárítani a nedves tánccipőt, inkább tartsd be a fenti tanácsokat cipőd és lábad egészsége érdekében.

 

Karaktercipő története

 

Ha azt halljuk, karakter cipő, rögtön szépen felöltözött párok jutnak eszünkbe, akik átkeringőznek egy fényesre csiszolt padlójú szobán a kristálycsillárok alatt.

A hölgyek báli ruhát, az urak pedig sötét frakkot és csokornyakkendőt viselnek.

Fontosabb azonban, hogy mi van a lábukon: a férfiakon fűzős bőrcipő 2 centis sarokkal, a nőkön pedig a ruha színével megegyező árnyalatú, 4 centis báli cipő.

A báli táncok, ahogyan ma ismerjük őket, 20. századi teremtmények, de az ősváltozat egészen a 16. századi francia és angol királyi udvarig nyúlik vissza.

Persze az akkori cipők vajmi kevéssé szolgálhatták a korabeli táncot, még a Napkirály udvarában megrendezett bálokon is kardcsörgetés és csizma volt a jellemző.

Bár I. Erzsébet angol királynő idején megjelentek a magas sarkú karaktercipő korai változatai, a báli táncok csupán a késő 18. században váltak népszerűvé a felsőbb osztályok körében.

A munkásosztály a 20. század elején ismerkedhetett meg velük.

 

  • 20. század

 

A húszas évek Amerikájában teret hódított a Charleston, amely a tengerentúlon is valódi őrületet okozott.

A karakter cipők ekkor fejlődtek ki igazán, mikor a nők pántos topánkái hatalmas népszerűségre tettek szert, különösen a táncparketten.

A férfiaknál a fekete-fehér és fehér-barna volt a sztár.

A versenytáncok kialakulása is erre a korra datálható, létrejöttek a technikai szabályok, terminológiák, lépéskombinációk leírásai.

 

  • Fred Astaire és Ginger Rogers

 

A harmincas évek ragyogó csillagai vitathatatlanul Fred Astaire és Ginger Rogers voltak, akik tíz klasszikussá vált filmben is megmutatták pompás divatérzéküket, miközben a táncot népszerűsítették.

A férfiaknál – leginkább Astaire hatására – a kétszínű cipő dívott, Rogers pedig a kosztümök mellett soha nem látott könnyed mozgássornak tüntette fel a táncot.

Ahogy a mondás tartja: persze, Fred Astaire csodálatos volt, de ne felejtsük el, hogy Ginger Rogers ugyanúgy eltáncolt mindent Fred után, csak hátrafele és magas sarkúban.

 

  • Manapság

 

A mai modern férfi tánccipők sokat őriznek az Astaire-érából: fekete bőrcipő, standard két centis sarokkal.

A nők általában natúr, barna vagy fehér szaténcipőt viselnek vékony vagy kiszélesedő sarokkal.

A latin-amerikai táncoknál a férfiak matt felületű bőrtopánt viselnek kubai sarokkal, a nők pedig szélesedő sarkú, 4-6 centis natúr vagy fehér szaténcipőt hordanak, esetleg arany vagy ezüstszínűt.

A karaktercipők talpa is jellemző.

A néptáncosok a kopogós, bőrtalpú cipőt részesítik előnyben, a táncstílus és a kopogás miatt.

A színpadi táncosok a sima bőrtalpat és a hasított bőrtalpat is kedvelik. Náluk jellemezően vagy parkettával, vagy balettszőnyeggel borított a színpad és ezek a talpanyagok mindkét színpad-borításra alkalmasak.

A latin és standard táncosok cipőjének talpa hasított bőr, mert a tánctermek és a versenyek helyszíne laminált parkettás padlóval rendelkeznek, és ezek a cipők megfelelő tapadást, és biztonságos csúszást biztosítanak tánc közben.

.