A sztepp cipőnek számos változata létezik attól függően, hogy milyen formáról, stílusról vagy épp színről beszélünk.
Általában négyféle anyagban készítik: bőr, vászon, fa és műanyag.
A kezdő táncosok a Mary Jane stílusú lábbelivel kezdik, a tapasztaltabbak pedig többnyire a bőrből készült, Oxford stílusút használják.
Létezik sarokkal ellátott, illetve sarok nélküli típus.
Az előbbi esetében nehezebb az egyensúlyozás, mert több súly nehezedik a lábujjakra és az alattuk lévő talppárnára.
A haladók általában osztott talpú sztepp cipőben táncolnak, ami – a baletthez hasonlóan – nagyobb rugalmasságot és magasabb szintű lépéseket tesz lehetővé.
A sztepp cipő vásárlása
A táncos egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy megtanulja kiválasztani a legjobb pár sztepp tánchoz alkalmas cipőt.
Ha elindulsz vásárló körutadra, tapasztalni fogod, hogy jó néhány fajta közül lehet választani.
Légy körültekintő, próbálj fel többfélét, bátran kísérletezz a stílusokkal és a hangzással.
Stílus
A sztepp cipők általában négyféle anyagból készülnek:
- bőr,
- vászon,
- fa
- és műanyag.
Ahogy a többi táncos cipőnél, itt is fontos, hogy tökéletes méretet válasszunk.
Ha nem jó, a cipő kopogása nem lesz tiszta és pontos.
Ne felejtsük el, hogy a sztepp cipők méretezése nem egyezik az utcai lábbelik méretével.
Ha nem vagy biztos, hogy két méret közül melyik a jó, válaszd a kisebbet.
A sztepp cipőnek zokniként kell a lábra simulnia, hogy csak nagyon kevés hely maradjon a lábujjaknál.
Gyakori használat során a legtöbb cipő amúgy is tágul valamennyit.
A kopogás
Sztepp cipő vásárlásakor a kinézet és a méret mellett ugyanolyan fontos a cipő kopogása, hiszen ez adja a lábbeli esszenciáját.
Az egyes fajtákat a szerint is megkülönböztetjük, hogy hány csavarral vannak a fémlemezek a talphoz rögzítve.
Mivel a csavarok is variálhatók, különböző kopogást lehet létrehozni.
A táncosok gyakran változtatnak a csavarok állásán – tágítják vagy szűkítik -, hogy más hangzást idézzenek elő.
A leggyakrabban használt sztepp cipőn általában három csavarral rögzítik a lemezeket.
Egy bizonyos idő elteltével a táncosok maguk döntik el, hogy melyik változatot részesítik előnyben.
Szakmai ellátó táncos cipő boltokban vagy online is beszerezhetők a sztepp cipők.
Ha személyes próbára kerül a sor, azt a zoknit vagy harisnyát vidd magaddal, amiben amúgy is táncolnál.
Próbánál járkálj körbe, és táncolj benne.
Sztepp cipő tisztítása
A sztepp cipő a megszokott lábbelihez hasonló törődést igényel, emellett külön gondot kell fordítani a talpon lévő fémlemezekre is.
A cipőt minden alkalom után tisztítani kell, de akkor is érdemes rendszeresen, ha éppen nem gyakran használod.
Néhány egyszerű tipp betartásával a sztepp cipőd akár évekig is ki fog tartani.
-
Tartsd tisztán az anyagot mindenekelőtt.
A felsőrész takarítása, a por és kosz nedves ruhával történő eltávolítása, majd a cipő megszárítása megelőzi, hogy túl korán tönkre menjen.
Használhatsz bőrápolót vagy speciális cipőszappant, amely szappant és puhító anyagokat – glicerin, lanolin, méhviasz – tartalmaz.
Gondoskodj róla, hogy a cipő száraz maradjon.
Ez nagyon fontos, főleg akkor, ha bőrből készült, mert, ha a bőr nedves lesz, könnyen kitágul, akkor pedig nem fog tökéletesen illeszkedni a lábadra.
Rendszeresen ellenőrizd a cipőt, hogy nincs-e szükség javításra.
Ha például észreveszed, hogy a talp vékonyodik, akkor el kell vinni, javíttatni, mielőtt lyuk keletkezik rajta.
Használj védő talpbetétet…
…vagy szórj sütőport a cipőbe, hogy megelőzd a kellemetlen szagokat.
A sütőport egész éjszakára a cipőben hagyhatod. Reggel rázd ki a maradékot, majd töröld ki a cipőt egy ronggyal.
Ami pedig a lemezeket illeti: ellenőrizd gyakran a csavarokat, hogy nem lazultak-e ki.
Akkor ugyanis könnyen leválhatnak a lemezek, ez pedig nemcsak a padlót sérti fel, de neked is sérülést okozhatnak.
A szögeket kívül-belül ellenőrizni kell, ha kilazultak vagy eltörtek, azonnal cseréld ki a régieket.
Ha a lemezek ragasztva vannak, akkor pedig a ragasztást nézd meg bizonyos időközönként.
Sztepp cipő története
Mielőtt feltalálták a ma ismert cipőt, az 1600-as évek Amerikájában csupán a folyami hajók fapallóján sétáló rabszolgák mezítlábas táncát, az ír dzsiggelés energikus lépéseit vagy a Lancashire-ből induló, fatalpú cipőben táncoló angolok lépéskombinációit ismerték.
Bár ezek a mozgássorok a világ különböző sarkaiból származtak, együttesen alakították ki a sztepptánc alaplépését, mely a 19. században debütált a zenés-táncos színpadokon.
Thomas D. Rice nevéhez fűződik a sztepptánc színpadi főszerepének megteremtése.
-
XX. század
A sztepp tánc 1900 és 1920 között érte el, hogy önálló táncműfajként kezeljék, aminek eredményeként megszületett a sztepp cipő.
Karrierjének kezdetén egycentes pénzérméket vagy bakancsszegeket vertek a cipő talpának elejére és végére, hogy kiadják a jellegzetes hangokat.
1910 előtt a táncosok bőrcipőt viseltek fatalppal, utána viszont hamar divatba jöttek a talpra rögzített fémlemezkék.
Mire a világhírű Bill Robinson berobbant a köztudatba, a sztepp cipő is kitörölhetetlenül a tánc része lett.
1935-ben Robinson partnere a The Little Colonel című filmben Shirley Temple volt, aki hatalmas masnira kötött, fűzős sztepp cipőjének szerzett népszerűséget.
Ekkor mutatták be nevezetessé vált lépcsős táncukat is. Látványos lépéseiket később még három másik filmben is láthatta a közönség.
1935 és 1970 között a sztepp tánc gyakran szerepelt a mozivásznon elsősorban a pazar kosztümök és cipők miatt.
-
Fred Astaire és Ginger Rogers
A műfaj legismertebb párosa, Fred Astaire és Ginger Rogers szó szerint keresztülszteppelte 1936-ban készült filmjüket, a Swing Time-ot. Astaire tökéletes megjelenését csak fokozta a fekete bőr cipő.
Rogers pedig magas sarkú cipőben varázsolta el a közönséget légiesnek tűnő mozgásával, holott nem egyszer vérzett a lába a megerőltetéstől.
Miután a mozi varázslatosnak és csillogónak mutatta be a sztepp világát, hirtelen megnőtt a cipők iránti kereslet, ami az évek alatt új formákat, új stílust termelt.
Hagyományosan a bőrtalpú, lapos lábbelit tartják a legjobbnak, különösen a kezdők számára, nem pedig a gumitalpút, ami sokkal jobban ragad.
A bőr helyett használnak még vásznat, illetve szintetikus anyagokat.
A legtöbb fémlemezkén állítható szögek vannak, melyekkel különböző hanghatásokat lehet elérni.
-
Elektromos sztepp cipő
Ez a tánc a hatvanas évek során meghódította a Broadway-t, az 1989-ben, Gregory Hines főszereplésével készült Sztepp című filmben pedig először láthattuk, amint Hines elektromos cipőben szteppel.
Al Desio, a cipő feltalálója elektromos átadókat épített a cipőbe, melyek összeköttetésben álltak a szintetizáló készülékekkel.
Így amikor Hines lépett egyet, mindig más hangot lehetett előcsalogatni.
.
.
.